Van Angst naar Vertrouwen

5 handvatten om van angst naar vertrouwen te gaan

In onze westerse maatschappij worden we voor een groot deel opgevoed met angst. We moeten overal voor verzekerd zijn, we moeten oppassen met onze gezondheid en allerlei middelen slikken om enge bacteriën buiten de deur te houden en we moeten al van jongs af aan bezig zijn met geld creëren voor onze toekomst en voor onze oude dag. We leven daardoor erg krampachtig en hebben moeite om ons buiten onze comfortzone te begeven. Vaak zijn we ons dit niet bewust, omdat we dit ‘normaal’ vinden. In plaats van angst noemen we onze onrust stress en stress is maatschappelijk aanvaardbaar. Waar angst niet aanvaardbaar is, omdat we angst zien als zwakte. Terwijl angst juist laat zien waar onze trauma’s zitten, onze innerlijke stukken die niet geheeld zijn en die elke dag ons leven bepalen. Angst is daarom een prachtig instrument om jezelf te helen, zodat je meer jezelf kunt worden. En hoe meer angst je heelt, hoe meer je in contact komt met jezelf, met je intuïtie. En je intuïtie geeft je aanwijzingen, wijst jou de weg vanuit vertrouwen.angst

Hoe weet je of angst bij jou aan het roer staat?

Angst heeft te maken met hoe geconditioneerd je bent. Welke gedachten en overtuigingen je hebt. Hoe je naar de wereld kijkt, hoeveel je van jezelf houdt en hoe waardevol je jezelf vindt.

Aanwijzingen of je vanuit angst leeft

Iedereen heeft hierin zijn eigen verhaal, maar een aantal zaken geven duidelijke aanwijzingen of je vanuit angst leeft.

Control freak

Wat ik bij mezelf bemerkte is dat ik graag over alles controle wilde hebben. Ik heb het altijd erg moeilijk gevonden om dingen los te laten. Dit heeft te maken met geen vertrouwen in het leven zelf hebben en het idee hebben dat je overal bovenop moet zitten, omdat je anders geen resultaten krijgt. Niets is minder waar, loslaten is essentieel om een leven te creëren waar je blij van wordt. Gelukkig werd ik me dit bewust en ben ik innerlijke stukken gaan helen, zodat ik steeds makkelijker kan loslaten en het leven meer kan laten ontvouwen.

Perfectionisme

Een tweede aanwijzing is je mate van perfectionisme. Ik ben altijd erg perfectionistisch geweest. Wat ik deed in bijvoorbeeld mijn werk, moest aan perfectie voldoen voordat het de wereld in mocht. Terwijl perfectie niet bestaat, maar alleen een maatstaf is die je jezelf oplegt. Vaak heeft dit te maken met faalangst en angst voor afwijzing. Door aan mezelf te werken is mijn perfectionisme stukken minder geworden, alleen af en toe bij het leren van nieuwe dingen kan het weer even de kop opsteken. Dan heb ik een liefdevol gesprek met mezelf dat het goed is zoals het is, dat ik mezelf de tijd mag geven om nieuwe dingen te leren en dat ik het niet 100% hoeft te kennen en kunnen.

Settelen voor minder

Een volgende aanwijzing is hoe je leven eruit ziet. Als ik aan je vraag om op te schrijven hoe je ideale leven eruit ziet en dit naast je eigen leven te leggen, zijn er dan veel verschillen? Ik heb altijd wel risico’s durven nemen, maar binnen een werkgebied waar ik me vanuit mijn hart niet thuis voelde. Mijn hoofd had besloten dat dit werkgebied veilig was en altijd zou zorgen voor een goed inkomen. Maar gelukkig was ik niet. En uiteindelijk na lichamelijke klachten en bewustwording en heling van mijn innerlijke stukken/pakketjes , besloot ik het roer om te gooien en te gaan doen wat bij me past en waar ik blij van word. Dit zorgde voor veel angsten, omdat ik voor mezelf ben begonnen binnen een vakgebied wat door de maatschappij nog als ‘redelijk onbekend’ wordt gezien. Ik ben hypnotherapeut /psychosociaal therapeut. Dit zorgde voor veel angsten, maar heeft uiteindelijk geleid tot meer vertrouwen in het leven en in mezelf. Doe jij wat je echt fijn vindt en wat bij je past? Of blijf je in een situatie zitten, die weliswaar ‘veilig’ is, maar waar je niet volmondig ‘ ja’ op kan zeggen? Als het antwoord ‘nee’ is, is dit een duidelijke aanwijzing wie de regie heeft.

People pleaser

De vierde aanwijzing of je vanuit angst leeft is of je helemaal jezelf durft te zijn en je binnenkant congruent is met je buitenkant. Durf jij te vertellen wat je voelt? Durf jij te uiten wat er binnen in je leeft, ook als dit betekent dat je een ander teleur moet stellen? Veel mensen vinden het makkelijker om te geven, dan te ontvangen. Ook voor mij gold dit. Voor een goede balans in jezelf en in je leven is een balans tussen geven en ontvangen cruciaal.

Leren ontvangen betekent dat je om hulp mag vragen en steun mag krijgen. Ikzelf, en veel van mijn cliënten, vinden dit moeilijk omdat het betekent dat je je kwetsbaar op mag stellen. En kwetsbaar opstellen is beangstigend, omdat je afgewezen kunt worden. Daarom zeggen veel mensen ‘ja’, terwijl ze eigenlijk ‘nee’ bedoelen en leef je niet je eigen leven, maar het leven van de ander. Het is belangrijk om jezelf hierin liefdevol te begeleiden en stap voor stap te werken aan het ontvangen van de angsten die je kwetsbaar opstellen zo moeilijk maken.

Toen ik een aantal jaren geleden hier voor het eerst mee begon, maakte ik gebruik van een time-out en zei tegen mensen die iets aan me vroegen dat ik er even over na ging denken en er later op terug zou komen. Hierdoor gaf ik mezelf de tijd om te voelen wat goed voor mij was. Of ik zei dat ik al een afspraak had, wat ook klopte, want ik had een afspraak met mezelf. En ja hoor…. ook bij mij komen nog steeds momenten voorbij dat ik in een laat stadium zie dat ik toch weer een ‘people pleaser’ ben. Ik ben me er meer en meer van bewust en geeft me dan tijd om te voelen wat goed voor MIJ is, ook al stel ik de ander dan teleur.

Jezelf verdoven

Een hele duidelijke aanwijzing is het verdoven van je emoties door middel van een bepaalde verslaving, zoals alcohol, sigaretten of drugs, maar ook vaak en veel tv kijken of door continu in actie zijn. Dit omdat we onze innerlijke pijn niet willen voelen, zodat we in onze huidige status quo kunnen blijven. Het punt is alleen dat ons lichaam of onze ziel steeds harder gaat roepen en de pijn steeds erger wordt, waardoor we nog meer nodig hebben om de pijn te onderdrukken.
woman-verslavingIk merkte bij mezelf dat ik (meer) cappuccino ging drinken, terwijl ik eerst nooit koffie dronk. Daarnaast merkte ik bij mezelf dat ik in de actiemodus bleef ook op momenten dat ik lekker weekend of een vrije dag had. Dit betekent niet dat ik geen koffie mag drinken of op een vrije dag of in het weekend niet meer mag werken, maar als ik het doe om mezelf te verdoven voelt het niet goed. Als ik dit gedrag bij mezelf bemerk, weet ik dat ik emotioneel geraakt ben en is het goed voor mij om hier naar te kijken en te voelen wat dit mij wil zeggen.

Handvatten om van angst naar vertrouwen te gaan

Als we vanuit stress en angst blijven leven worden we uiteindelijk ziek, omdat ons immuunsysteem overbelast raakt. Daarom is het zo belangrijk om te gaan kijken waar we nu eigenlijk bang voor zijn en deze stukken binnen onszelf te helen. Wat kun je doen om van angst naar vertrouwen kunt gaan? Hieronder geef ik een aantal handvatten die ik zelf toepas en die mij erg geholpen hebben.

Durf te voelen wat je voelt

Een van de belangrijkste dingen die ik heb mogen leren is je emoties te voelen zonder erin mee te gaan. Als je kunt gaan zitten als je een vervelende emotie voelt, zoals angst, verdriet, of frustratie, en deze emotie kunt voelen zonder er een oordeel over te hebben, zonder de emotie te onderdrukken, zul je merken dat deze geleidelijk aan minder wordt en zelfs kan verdwijnen. Daarna is de weg weer vrij voor je intuïtie.
Door de emotie te voelen, kun je ook kijken waar deze is ontstaan en jezelf geven wat je nodig hebt om te helen. En hierdoor ga je vanuit angst of controle weer naar vertrouwen en loslaten.

Ruimte creëren in je denkpatronen

Iedere keer als je een angstgedachte hebt, vraag jezelf af “Is dit echt waar? “Wat is er precies waar en niet waar aan dit gedachtepatroon?” Het moment dat je je gedachten in twijfel trekt, stel je je voor dat er ruimte tussen jou en je gedachten is en kun je vanuit een observeerpositie (dissociatie) naar je gedachten kijken. Dit zorgt ervoor dat de angst zijn grip al gedeeltelijk op jou verliest. Tevens kun je vanuit deze positie kijken naar wat nodig is en kun je dit aan jezelf geven.

Mediteren

Meditatie is een prachtige manier om angst en stress te verminderen, je gezondheid te verbeteren, je (zelf)vertrouwen te geven en om je meer te laten leven vanuit flow in plaats van vanuit weerstand. Het mooie is dat het bovenstaande nu ook wetenschappelijk wordt ondersteund. Op het internet zijn talloze voorbeelden te vinden van meditatietechnieken, zodat je kunt kijken wat bij je past. Ik mediteer elke dag ongeveer 20 minuten om het contact met mijn innerlijke, mijn gids of welk woord je eraan wilt geven, te versterken, waardoor ook mijn vertrouwen groter wordt. Dit heeft een zeer gunstig effect op mijn privéleven, mijn relaties maar ook op mijn ‘werk’.

Leer te vertrouwen op het universum/ op dat wat er is

Geloof je in een vriendelijk of in een vijandig universum? Of als je dit met andere woorden wil duiden: Geloof jij in vriendelijkheid om je heen of in vijandigheid om je heen? Als je in een vijandig universum gelooft, kan het leven erg beangstigend zijn. Maar als je gelooft dat het universum het allerbeste met je voorheeft en dat je veilig, geliefd en geborgen bent, dan kun je ontspannen. Of je nu gelooft in een bepaalde religie of spiritualiteit, alles wat je helpt om te vertrouwen in een vriendelijk universum helpt je om het roer los te laten en je te laten leiden door ‘dat wat er is’/ ‘het Goddelijke’/‘het hogere’ of welke naam je er ook aan wilt geven.

Ikzelf heb leren vertrouwen op ‘dat wat er ‘/ ‘het universum’ door een aantal crises in mijn leven. Juist door de nare gebeurtenissen moest ik wel gaan vertrouwen op mijn intuïtie, omdat mijn hoofd alleen maar in paniek was en de crisis niet meer kon ‘oplossen’. Door de angsten in mijn hoofd los te laten, heb ik kunnen ervaren dat ik inderdaad door het ‘dat wat er is’/’ het universum’ wordt gedragen, zoals wij allemaal.

Omring jezelf met gelijkgestemde mensen

In het begin is het best moeilijk om de reis van je hoofd naar je hart te maken en wat mij heel erg geholpen heeft, is mezelf te omringen met mensen die dezelfde reis aan het maken zijn. Zo kun je elkaar ondersteunen tijdens de moeilijke momenten en kun je de prachtige momenten samen vieren. Het mooie is ook dat je elkaar begrijpt en elkaar kunt motiveren en inspireren. Ik kwam erachter dat ik niet ‘raar’ was en dat er veel mensen zijn die op ongeveer dezelfde manier naar de wereld kijken als ik. Hierdoor kon ik veel meer mezelf zijn en mocht ik stoppen met me conformeren aan het maatschappelijke plaatje.

Ook ben ik jaren geleden gestopt met het bezoeken van allerlei ‘verplichte activiteiten’, het kijken naar gewelddadige programma’s omdat ik erachter kwam dat dit mij alleen maar negatieve energie gaf. Door me te richten op de mogelijkheden en oplossingen die ik kan aandragen voor gebeurtenissen in mij zelf en in de wereld, kan ik mijn eigen energielevel ‘op peil’ houden, wat ervoor zorgt dat ik veel beter in mijn vel blijf zitten en vertrouwen blijf houden.

Ik hoop dat deze handvatten je kunnen helpen om vanuit angst meer naar vertrouwen te gaan leven.

© Sylvia Fleurkens-Rongen


Geef een reactie