Vijf manieren om je grootste angsten kwijt te raken.

Dinsdag, 19 maart 2013. 

Denk even terug aan de laatste keer dat je écht iets wilde doen maar het nooit deed. 

Wat was het dat jou tegenhield? Was er iets waardoor je van gedachten veranderde? Een stemmetje in je hoofd? 

Wat ook de reden geweest is voor jou, laten we eens kijken wat er misschien gebeurt door onze angstgevoelens en hoe we ze kunnen overwinnen, zodat we die dingen kunnen doen die we altijd al hadden willen doen. Angst is een interessant gegeven omdat het zich zo kan manifesteren dat we ons er niet eens van bewust zijn dat het er is. 

We willen bijvoorbeeld iets gaan doen, maar eerst moeten er nog een paar dingen gebeuren. Stel dat we een nieuwe baan ambiëren. De volgende vraag die we onszelf dan stellen is, “Waar zou ik willen werken?”, “Hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen?”, “Hoe neem ik ontslag waar ik nu werk?”, “Wat als ik geen andere job kán vinden?” Dit zijn slechts een paar van de vragen die in ons op zullen komen, nadat we die eerste initiële gedachten hadden over een nieuwe baan. Alhoewel we dit soms scharen onder de noemer “de werkelijkheid van de situatie onder ogen zien” en “het doen van iets wat realistisch is”, zijn de vragen die in ons hoofd opkomen niets anders dan het gevolg van angst. 

Hier volgen een vijftal punten die je kunnen helpen om dat te overwinnen: 

1) Voel de angst en ga toch verder 

Hoe vaak heb je niet op het punt gestaan om iets te doen en voel je de angst (voor het onbekende) omhoog kruipen naarmate je dichterbij het tijdstip komt waarop je het moet doen? Dat is het moment, net voordat je op het punt staat dat je niet meer terug kunt, dat de angst op haar hoogtepunt is. En dan, seconden of minuten later is dat gevoel ook weer verdwenen in het niets. Gewoon doen! Door die sprong te nemen en je angsten onder ogen te komen, voorkom je dat dat gevoel erin zal slagen om ons tegen te houden om die dingen te ondernemen die we graag willen. De praktijk leert dat door iets ‘gewoon’ te doen je meestal ook op datzelfde moment die angst kwijtraakt. 

2) Laat het verleden los 

Wanneer we een nare situatie tegenkomen die we al eerder hebben meegemaakt dan kan angst ontstaan. Misschien waren we in het verleden nog wel niet klaar voor die ervaring, moesten we daar een les uit leren, of overkwam het ons gewoon. Dat betekent niet dat we de mogelijkheid om het nog eens te proberen niet kunnen benutten. Als je terugkijkt naar het verleden binnen je besluitvorming dan geef je daarmee de controle over aan iets wat al niet meer bestaat. 

Op ieder moment ben je een nieuw iemand en klaar om daar waar nodig aanpassingen te maken. Soms is dit alles wat nodig is om iets wat eerder problematisch verliep nu soepel te laten gaan. Je hebt hoe dan ook iets geleerd. Laat het verleden los en probeer het nog een keer. 

3) Stop met het zoeken van obstakels 

Het is te moeilijk. Ik ben zo moe. Ik heb geen tijd. De meesten van ons zullen deze drie dingen wel herkennen. Het zijn natuurlijk niet alleen deze drie redenen die we gebruiken om iets uit te stellen, maar het zijn wel veelvoorkomende argumenten. Voor onze geest zijn dit soort obstakels een prachtige manier om angsten achter te verbergen. 

Ze lijken echt te zijn, ze zijn tastbaar, ze zijn gemakkelijk aan anderen te beschrijven en ook zullen die anderen het er vaak mee eens zijn. Uiteindelijk is een obstakel net zo groot als we het zelf maken. Gezien het bovenstaande is het gemakkelijk voor te stellen waarom we er eigenlijk permanent naar op zoek zijn. Je kunt een potentieel bezwaar ook zien als een uitdaging die we nodig hebben om ons doel te bereiken. Zie het obstakel voor wat het is en geef het niet meer macht dan nodig en neem dan de stap voorwaarts. Er is geen enkele noodzaak om die ‘beren op de weg” zo zwaarwegend te maken. 

4) Voorkom het voorspellen van een gebeurtenis 

Heb je je ooit afgevraagd waarom een bepaalde gebeurtenis plaatsvond zoals hij deed? Om dan een paar dagen, weken of maanden later te ontdekken dat dit je in die gegeven situatie eigenlijk geweldig heeft geholpen? Terwijl misschien je die eerdere gebeurtenis eerder had beoordeeld als slecht, negatief of niet ideaal. 

Terwijl we ieder resultaat als een succes zouden kunnen rubriceren, zijn we druk bezig om een bepaalde uitkomst te definiëren naar hoe die had moeten uitpakken. Als we op deze manier naar onze doelstellingen en keuzes kijken, dan creëren we angst omdat we bang zijn dat bepaalde resultaten anders zullen zijn dan wat ze hadden moeten zijn In onze ogen. Vaak gebeuren dingen op een bepaald moment toch anders om redenen die ons begrip te boven gaan. Om je angsten op dit gebied weg te kunnen nemen moet je voorbij rede en oordeel. 

Er is niet altijd een duidelijke reden waarom het nu tijd is of waarom iets wel of niet gebeurde. Ga op je gevoel af, probeer niet te luisteren naar het geroezemoes in je hoofd en weet dat je deze ervaring zelf hebt gecreëerd, ongeacht de uitkomst. Waarschijnlijk zal deze bepaalde ervaring je helpen om positief te groeien. Het zijn tenslotte meestal alleen maar je gedachten die angst creëren of die een bepaald resultaat beoordelen als een falen. 

5) Te weinig, te laat 

Hoe vaak heb je niet iets uitgesteld om er uiteindelijk achter te komen dat je nu te laat bent om er nog iets aan te kunnen doen? Je kunt dan wel spijt voelen, maar daar schiet je ook niet zoveel mee op. Ook hier kan de angst op twee manieren een rol spelen. Het werkt het gevoel in de hand dat we te weinig tijd hebben waardoor we verlamd raken en stellen daardoor handelen uit. Of het is simpelweg het gevoel zelf waardoor we niets doen. 

In beide gevallen is het ‘simpele’ antwoord: onderneem actie. Of het eindresultaat op tijd klaar is of niet, uitstellen zal zeker niet helpen. Probeer te leren van je keuze om te lang te wachten en begin nu met die dingen die je wilde doen. Als we in beweging komen en onszelf daarmee met de zaak confronteren en die aanpakken, zul je zien dat je angst minder wordt. 

Bron: Collective Evolution 

Eén reactie op “Vijf manieren om je grootste angsten kwijt te raken.”

  1. Til Meulemas Sijben zegt:

    HEEL MOOI LIEVE LIZETH.
    HARTELIJK BEDANKT VOOR HET DELEN…HEEL DUIDELIJK.

    ‘N LIEFDEVOLLE KNUFFEL VAN TIL.

Geef een reactie