Gaten in de markt

Gaten in de markt (De MainStreem Media lijkt wakker te worden!).

 

 De crisis laat de falende macht van de markt zien. De consument wordt weer burger en ontwikkelt initiatieven waarbij persoonlijk contact, samenwerking en overzichtelijkheid voorop staan. Een nieuw Nederland daagt. 

28.01.2013 

Bijna alles is ongemerkt markt geworden. Scholing, kinderopvang, woningbouw, verzekering, openbaar vervoer en gezondheidszorg. Afgeschermd door keuzemenu’s om echt contact te vermijden. Onpersoonlijk, uit zijn krachten gegroeid en met als enig doel, de economische groei. Ons hele leven is er van doortrokken; van Bavaria bier bij het WK tot onze Nederlandse identiteit die geclaimd wordt door het oranje van de ING. Zelfs ons brein is gaan functioneren als een bedrijf. 

Maar er begint zich verandering af te tekenen. De burger wordt wakker en begint wars van de markt en in antwoord op de crisis, een tegenbeweging te ontwikkelen. In de zorg, stadsplanning, voedselvoorziening en kinderopvang. Initiatieven waarbij menselijke waarde, overzichtelijkheid en samenwerking voorop staan wordt het leven naar eigen inzicht ingericht: de coöperatie wordt opnieuw uitgevonden. Deze beweging is snel groeiend en zo succesvol dat ze als bedreigend wordt ervaren door de grote marktpartijen. Er worden gaten in de markt geschoten.�
Tegenlicht onderzoekt de ontwikkelingen met cultuursocioloog Douglas Rushkoff (‘Life Inc.’) en psycholoog Paul Verhaeghe (‘Identiteit’) en maakt een eerste inventarisatie van een Nieuw Nederland. 

Voor het bekijken van deze indrukwekkende aflevering kijk op:

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/gat-in-de-markt.html 

De MainStreem Media lijkt wakker te worden! 

Regie: Alexander Oey�
Research: Marijntje Denters / William de Bruyn�
Productie: Marie Schutgens�
Eindredactie: Henneke Hagen en Frank Wiering 

Bron:Tegenlicht.

Geef een reactie